Miten sähköistys tehdään ja paljonko se maksaa?

Kun olet valinnut tarvittavat komponentit veneen muokkaamiseksi sähköiseksi, ratkaisukomponentit pitää tuoda yhteen ja asentaa toimivaksi kokonaisuudeksi. Electric Marinen avulla saat halutessasi avaimet käteen -ratkaisun.

Sähkömoottorin asennus veneeseen

Kun päätös veneen konvertoinnista on tehty, seuraava vaihe on suunnitella varsinainen asennus ja käyttöönotto. Hyvällä suunnittelulla ja etukäteisvalmistautumisella päästään parhaaseen lopputulokseen ja projekti saadaan toteutettua ajatellussa aikataulussa ja budjetissa. ElectricMarinen E-Tech moottoripaketti toimitetaan aina täydellisenä asennussarjana, jossa on mukana tarvittavat komponentit.

Osaava veneilijä voi tehdä asennuksen itse, mutta jos oma osaaminen askarruttaa tarjoamme myös asennuspalvelun ostamillesi tuotteille.

Konvertoinnin vaiheet

1. Asennuspaikan valinta

Riippuen veneen mallista ja asennettavasta ratkaisusta, vene voidaan joutua telakoimaan ja esimerkiksi jos asennustyö vaatii laminointitöitä, on vene todennäköisesti telakoita sisätiloissa. Työhön vaaditaan riittävä lämpötila ja ilmanvaihto. Tällaisiä töitä voivat ovat esimerkiksi purjeveneen S-vetolaitteen muuntaminen sähköiseksi.

Pienemmän akselivetoisen moottori tai purjeveneen konvertoiminen pystytään tekemään sään salliessa myös ulkona, mutta vene on todennäköisesti nostettava ylös ja telakoitava. Perämoottorin asentaminen voidaan mahdollisesti suorittaa myös veneen ollessa vedessä.

2. Purkutyöt

Ensimmäinen vaihe on purkaa kaikki vanha tekniikka pois. Vanhan moottorin ja mahdollisen vaihteen lisäksi poistetaan polttoainetankki, putket, sähköjohdot, ylimääräiset mittarit ym. Näiden jälkeen moottoritila puhdistetaan kunnolla, jonka jälkeen vene on valmis varsinaiseen asennustyöhön.

3. Moottorin ja akkujen asennustyö

Asennustyö on merkittävä kokonaiskustannuksiin vaikuttava tekijä. Työtä helpottaa yleensä se, että uusi sähkömoottori on yleensä pienempi ja kevyempi kuin vanha polttomoottori. Sähkömoottori pyritään asentamaan hyödyntäen vanhan moottorin kiinnityspisteitä, jolloin veneen runkoon ei tarvitse tehdä rakenteellisia muutoksi.  Hybridiversion asennus vaatii yleensä olemassa olevan moottorin irrotuksen, vaikka se jääkin veneeseen paikalleen. Haastavin asennustyö on yleensä akkujen asentaminen, koska veneessä ei usein ole isoja tasopintoja vapaana joihin akut voidaan helposti kiinnittää. Tässä kohdassa akkutyypin merkitys korostuu, Litium akut vievät tyypillisesti ainoastaan neljäosan lyijyakkujen vaatimasta tilasta ja paino jää alle puoleen lyijyakkujen painosta.

4. Varusteet ja kaapelointi

Tässä vaiheessa tehdään tarvittava kaapelointi akuista ja asennetaan kaukohallintalaite, ohjauspaneeli, mahdollinen jäähdytyslaitteisto, (jos on kyseessä vesijäähdytteinen moottorimalli) ja muut komponentit. Latauslaitteen tyypistä riippuen se voidaan asentaa myös kiinteästi veneeseen. 

5. Veneen testaaminen

Asennuksen valmistuttua on testauksen vuoro. Testauksessa todennetaan, että kaikki komponentit toimivat halutulla tavalla ja niiden konfigurointi saadaan suoritettua. Lopuksi vene lasketaan vesille ja suoritetaan koeajo.

Asennuksen hinta

Asennushinta muodostuu edellä mainituista työvaiheista ja asennukseen tarvittavista materiaaleista. Osassa työvaiheista tarvitaan nostoapuvälineitä ja useamman hengen työpanosta.

Yleensä asennuskustannukset ovat 0,5-1 kertaa moottoripaketin hinta ja asennukseen menevä aika noin 2-5 päivää. (olettaen että rakenteellisia muutoksia ja esim. laminointityötä ei tehdä)

Hintaesimerkki 

1 kpl 4 kW E-TECH WG Sisämoottori: 7500 eur

4 kpl 230 aH 12 V AGM akkupaketti 11 kWh: 1500 eur

+ Asennustyö 0,5 * 7500 = 3750 eur

Hinta Yhteensä: 12750 euroa *

*Hinnat ovat vain suuntaa antavia, ota meihin yhteyttä ja pyydä tarjous sinun veneellesi

Mahdollisia ratkaisukokoonpanoja

Eri venetyyppien suuresta valikoimasta johtuen alla löydät erityyppisiä kokoonpanoja, joiden komponenttien tiedämme tiedämme toimivan hyvin yhdessä. Nämä kokoonpanot  ovat esimerkkejä ja ne voidaan räätälöidä tarpeidesi mukaan. Näillä komponenteilla veneesi voidaan muuntaa, ympäristöystävälliseksi ja hiljaiseksi alukseksi, jonka energialasku on vähäinen. Tämän lisäksi ylläpitokustannuksesi ovat alhaisemmat, koska veneessäsi on paljon vähemmän liikkuvia osia.

Ole yhteydessä meihin, jos haluat tarkan ehdotuksen ja tarjouksen veneesi muuttamiseksi sähköiseksi.

Esimerkkejä veneen konversiosta

Konvertoitava vene, esimerkki 1

  • Purjevene 10 metriä
  • Veneen Paino 6500 kg
  • Dieselmoottori 20 hv, Sail-Drive
  • Tankki 40 Litraa
  • Toiminta-aika matkanopeudella  9 tuntia

Ratkaisuesimerkki

TekniikkaKuvaus
E-TECH 7 kW SAIL-DRIVETäydellinen asennussarja alk. 9800 eur Hydrogeneraattori optiolla (lataus potkurin avulla)
AGM lyijy akkupaketti 4 x 230 aH 48V 11 kWhToiminta-aika akuilla matkanopeudella 4-5 tuntia / 20-25 merimailia. Hinta n. 1500 eur
Latauslaite48 V 950W (20Ah)   n. 700 eur
PotkuriVeneen mukaan

Ratkaisun hinta n.12000 eur +Asennustyö ja potkuri. Huom: Hinnat ovat suuntaa-antavia.

Konvertoitava vene, esimerkki 2

  • Akselivetoinen vene 8 metriä
  • Veneen Paino 2500 kg
  • Dieselmoottori 25 hv
  • Tankki 60 Litraa
  • Toiminta-aika matkanopeudella  10 tuntia

Ratkaisuesimerkki

TekniikkaKuvaus
E-TECH 7 kW WG sisämoottoriTäydellinen asennussarja alk. 10000 eur
AGM lyijy akkupaketti 4 x 230 aH 48V 11 kWhToiminta-aika akuilla matkanopeudella 3-5 tuntia n. 1500 eur
Latauslaite48 V 950W (20Ah)   n. 800 eur
PotkuriVeneen mukaan

Ratkaisun hinta n.12800 eur +Asennustyö ja potkuri. Huom: Hinnat ovat suuntaa-antavia.

Näyttöyksikkö

Haluatko veneellesi sopivan tarjouksen? Lähetä meille sähköpostiviesti ja otamme sinuun yhteyttä.