Oletko pohtinut sähköveneen hankintaa? Entäpä jos muuttaisit oman veneesi sähkökäyttöiseksi? Sähkökonversiossa kustannukset, ovat murto-osa uuden sähköveneen hinnasta ja lopputuloksena omasta veneestä saadaan hiljainen, helposti käsiteltävä ja ympäristöystävällinen, jonka käyttökustannukset ovat minimaaliset.
Sähköveneilyn suosion kasvaessa, veneilijöiden mielenkiinto oman veneen konvertoimiseksi sähkökäyttöiseksi kasvattaa suosiotaan. Olemme kuitenkin huomanneet että informaation löytäminen eri vaihtoehdoista on työlästä. Erityisesti tieto erilaisten komponenttien ja tekniikoiden soveltuvuudesta sähköveneilyyn on tärkeää jotta lopputulos on toimiva vene. Tästä syystä kokosimme yksiin kansiin kattavan informaatiopaketin sähköveneilystä jonka voit ladata tästä linkistä. Käy myös tutustumassa tuotteisiimme verkkokaupassamme ja pyydä meiltä ilmainen neuvonta kuinka juuri sinun veneesi voitaisiin muuttaa sähköveneeksi.
Oikean valinnan tekeminen
Joudunko muuttamaan veneilytottumuksiani, jos konvertoin veneeni sähkökäyttöiseksi? Me Electric Marinessa tarjoamme apuamme ja autamme veneen omistajaa valitsemaan hänen tarpeisiin soveltuvan järjestelmän. Meiltä saat tuotteet alan johtavilta valmistajilta, joilla on vuosikausien ja lukuisten toimitettujen tuotteiden kokemus sähköveneilystä.
Veneilykokemus sähköveneellä tarkoittaa äänetöntä, hajutonta ja helposti operoitavaa venettä. Sähköveneilijä pääsee nauttimaan veneilyn parhaista puolista ilman stressiä. Käyttö ja huoltokustannukset ovat minimaaliset verrattuna polttomoottoriin.
Haluatko lukea laajemmin sähköveneilystä? Klikkkaa allaoleva linkkiä ja täytä lomake, niin saat sähköpostiisi linkin, jota kautta voit ladata laajan sähköveneily-kirjan.
Esimerkki purjeveneestä, jossa hyvin suunniteltu sähköistysratkaisu
Esimerkkiveneemme on Peter Hoefnagelsin Ya- vene. Kyseessä on valtamerikäyttöön rakennettu matkapurjevene, jonka vesilinjan pituus on 30,6 jalkaa, joka on metreinä 9,32 metriä. Veneen paino (uppouma) on 7300 Kg
Veneeseen on asennettu 2 kpl 48 Voltin ja 6,5 kW E-TECH WG sähkömoottoria ja veneen runkonopeus on 7,4 solmua.
48 Voltin akuston kapasiteetti on 62 kWh (1300 aH).
Alla olevassa taulukossa nähdään energiamäärä, jonka sähkömoottori kuluttaa akuista mitattuna kilowatteina (kW), ja veneen nopeus solmuina. Tarvitaan noin 750 wattia (0,75 kW) energiaa, jotta tämän 7300 kg painavan veneen nopeudeksi saavutetaan 4 solmua (noin 7,5 km/h).
Veneen nopeus ja tehontarve
Kaaviosta näemme, että esimerkissämme olevan veneen optimaalisin nopeus energiankulutuksen kannalta on 4–5 solmua. Nopeutta nostettaessa näemme, että tehontarve alkaa nousta jyrkemmin noin 5,5 solmun kohdalla, ja jos nopeutta vielä lisätään, tehontarve nousee jyrkästi.
Ajaminen lähellä maksiminopeutta vaatii paljon energiaa. Jos toiminta-aika ja matka halutaan maksimoida, tulisi löytää taloudellisin nopeus. Tämä sama lainalaisuus koskee myös bensiini- ja dieselkäyttöisissä veneitä. Ei ole järkevää ajaa huippunopeudella koko ajan, ja siksi puhumme yleensä ”matkanopeudesta” ja ”huippunopeudesta”.
Toiminta-aika ja matka
Esimerkkiveneessämme on 48 Voltin, 62 kWh (1300 aH) akusto. Mitä hitaammin venettä ajetaan, sitä pidempi kantama on. Yllä olevassa esimerkissä, jos alus kulkee 4 solmun nopeutta, saamme toiminta-ajaksi noin 82 tuntia. (62 kWh / 0,75 kW). Toimintamatka on siis 328 merimailia (82 H x 4 solmua) joka vastaa 628 kilometriä. Jos ajetaan täydellä nopeudella, toiminta-aika jää noin 8,4 tuntiin, jolla saadaan toiminta-alueeksi 58,8 merimailia (8,4 H x 7 solmua) – eli vain viidennes siitä mitä se olisi 4 solmun nopeudella. Nyrkkisääntö uppoumarunkoisilla veneillä on, että ne liikkuvat taloudellisimmin ja tehokkaimmin nopeudella, joka on noin 60 % veneen teoreettisesta rungon nopeudesta, esimerkkiveneellämme nopeus olisi 0,6 x 7,4 = 4,4 solmua. Kaaviosta näemme, että tällä nopeudella kulutus on noin 1,1 kW ja toiminta-aika 56 tuntia. Toimintamatka olisi silloin 246 merimailia tai 455 Km.
Tähän kun otetaan mukaan veneessä olevat aurinkopaneelit, tuuligeneraattori ja potkurin regenerointitoiminto, joilla kaikilla voidaan myös yhtäaikaisesti ladata akustoa matkan aikana, ei energian loppuminen tai maasähkölaturin puuttuminen ole ongelma.