Maailman ensimmäinen sähköinen, autonominen konttialus

Yara Birkeland, maailman ensimmäinen sähkökäyttöinen autonominen konttialus toimitettiin norjalaiselle lannoiteyritys Yara Norge AS:lle marraskuussa 2020. Alus on tällä hetkellä norjalaisessa Hortenin satamassa, jossa sitä valmistellaan autonomiseen toimintaan ja toiminnan aloittamiseen vuoden 2021 loppupuolella.

Yara Norge AS tilasi Yara Birkeland -aluksen vuonna 2017, sen suunnitteli Marin Teknikk, Norjalainen Kongsberg Maritime vastaa autonomisesta teknologiasta ja Leclanché SA akuista. Aluksen runko on rakennettu romanialaisella Vard Braila -telakalla.

Kongsberg Maritime julkaisi erinomaisen yleiskuvan antavan videon aluksesta vuonna 2017.

Yara Birkeland -alus

Yara on julkaissut aluksen specifikaatiot:

Main particularsLength overall (LOA): 80 m
Beam (width): 15 m
Depth: 12 mDraft (full): 6.3 m (Draft is the distance between the waterline and the deepest point of the ship)
Eco speed: 6-7 knots
Max speed: 13 knots
CapacityCargo capacity: 120 TEU (TEU is an abbreviation for 20-foot equivalent unit, an inexact unit of cargo capacity)
Deadweight: 3,200 mt (The deadweight is the difference between the displacement and the mass of empty vessel [lightweight] at any given draft. It is a measure of a ship’s ability to carry various items)
PropulsionAzipull pods: 2 x 900 kW
Tunnel thrusters: 2 x 700 kW (provide side force to the ship)
BatteriesCapacity 7 MWh (that’s equivalent to around 100 Tesla Model 3s)
Proximity sensorsRadar
Lidar
AIS
Camera
IR camera
Connectivity and communicationMaritime Broadband Radio
Satellite Communications
GSM

Kongsberg Maritime on julkaissut aluksesta tarkemmin: https://electrek.co/2021/06/08/meet-the-worlds-first-electric-autonomous-container-ship/

Jätä kommentti